موادمخدر و آسیب‌زایی اعتیاد دیگر در كشور ما صرفاً یك معضل اجتماعی به حساب نمی‌آید و گسترش دامنه آن در جامعه از جنبه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در حال ضربه زدن به كشور است.

كار مواد‌مخدر از آسیب گذشته است

سلامت نیوز: موادمخدر و آسیب‌زایی اعتیاد دیگر در كشور ما صرفاً یك معضل اجتماعی به حساب نمی‌آید و گسترش دامنه آن در جامعه از جنبه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در حال ضربه زدن به كشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان ، موادمخدر و آسیب‌زایی اعتیاد دیگر در كشور ما صرفاً یك معضل اجتماعی به حساب نمی‌آید و گسترش دامنه آن در جامعه از جنبه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در حال ضربه زدن به كشور است. تاكنون به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته بنا به گفته عضو كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، موفقیتی در كاهش آمار توزیع مواد‌مخدر و تعداد معتادان نداشتیم. در همین زمینه مشاور دبیركل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر از افزایش مصرف مواد‌مخدر در نوجوانان از طریق شبكه‌های مافیایی در كشور هم خبر داده است.

 در حال حاضر در جامعه ما دامنه آسیب‌های مواد‌مخدر چندان گسترش یافته كه كمتر خانواده‌ای در كشور یافت می‌شود كه در دام و آسیب این معضل گرفتار نشده باشد. بر این اساس به گفته رحمانی فضلی، دبیر كل مبارزه با مواد‌مخدر بر اساس آمار غیر‌رسمی در كشور حدود سه میلیون معتاد به مواد‌مخدر در كشور وجود دارد، هرچند آمار رسمی اعلامی تا 2 میلیون نفر را تأیید می‌كند.
   
افزایش مصرف مواد‌مخدر در نوجوانان از طریق شبكه‌های مافیایی
سن ابتلا به اعتیاد به مواد‌مخدر در حال كاهش است تا جایی كه بنابر بر‌خی خبر‌ها اعتیاد به مواد‌مخدر به سن بلوغ نوجوانان نزدیك شده است. در این زمینه مشاور دبیركل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر گفت: روند شیوع تجربه مصرف مواد افیونی در گروه نوجوانان كشور در سال‌های 1381، 1390 و 1394 نشان می‌دهد كه حجم تهدید تجربه مصرف از طریق شبكه‌های مافیایی برای ضربه زدن به این قشر در حال افزایش است. حمید صرامی در حاشیه كارگاه آموزشی آشنایی با روش‌های توانمند‌سازی و پیشگیری از مصرف مواد‌مخدر و روانگردان‌ها در مدارس در بیرجند افزود: شواهد نشان می‌دهد در گروه سنی 15 و 18 سال در بعضی موارد میل به مصرف مواد‌مخدر بیشتر شده است.   وی تأكید كرد: ستاد مبارزه با مواد‌مخدر نهاد ریاست جمهوری به عنوان مسئول نظارت، با هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش اجرای طرح توانمندسازی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه، والدین دانش‌آموزان، مدیران، معلمان و مشاوران مدارس را در 12 استان در دستور كار قرار داد.
   
مواد‌مخدر همه‌جا هست
 سال‌هاست به‌رغم كشف انواع مواد‌مخدر و بر‌خورد با قاچاقچیان مواد‌مخدر در كشور، این معضل همچنان به عنوان آتش زیر‌خاكستر، سرمایه‌های ارزشمند كشور را در حوز‌ه‌های انسانی و مادی در معرض تهدید جدی قرار داده است، به گونه‌ای كه این آسیب‌زایی به اشكال مختلف در لایه‌های اجتماعی در حال گسترش است. تا جایی كه بنا بر خبر‌های منتشر شده دسترسی به مواد‌مخدر در برخی شهرها ظرف چند دقیقه امكان‌پذیر شده است. این امر نشان می‌دهد فضا به سمتی رفته است كه متخلفان در این بخش به راحتی در حال كسب و كار خلاف خود هستند و حتی در شبكه‌های مجازی نیز فعالیت‌های بسیاری دارند. یك معتاد امروز برای اینكه موادش را تهیه كند، روزانه بین 15 تا 40 هزار تومان باید هزینه كند و برای این امر باید درآمد داشته باشد. این افراد معمولاً شغلی ندارند و به سرقت، زباله‌گردی و اموری مشابه آن روی می‌آورند. از سوی دیگر خانواده‌ها نیز از پذیرش این افراد امتناع می‌كنند. هر چقدر این افراد از جامعه دور نگه داشته شوند و برای پاكی آنها تلاش كنیم، آرامش به جامعه نیز بر‌می‌گردد.
   
مبارزه‌ای كه آمار قاچاق و تعداد معتادان را كاهش نداد
در زمینه مبارزه با موادمخدر به‌كار‌گیری روش‌های سنتی و اكتفا به موفقیت‌های نسبی در این امر دیگر كارساز نخواهد بود. در این زمینه عضو كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تأكید براینكه اعمال مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد‌مخدر غیرمسلحانه تبعات اجتماعی بسیاری دارد، گفت: شواهد گویای آن است كه با وجود تشدید مجازات‌ها موفقیتی در مبارزه با موادمخدر حاصل نشده است.

علی بختیار درباره تصویب یك فوریت طرح حذف اعدام از مجازات قاچاق غیرمسلحانه مواد‌مخدر به خانه ملت گفت: این طرح با هدف حذف اعدام از مجازات قاچاقچیان مواد مخدری است كه به صورت شبكه‌ای یا با استفاده از سلاح گرم نسبت به توزیع و فروش مواد‌مخدر اقدام نمی‌كنند، تدوین و تصویب شد. نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه برخی افراد به شكل سهوی به قاچاق مواد‌مخدر روی می‌آورند، افزود: با لحاظ مجازات اعدام این افراد، مشكلات اجتماعی برای خانواده‌های این افراد به وجود می‌آید، بنابراین نمایندگان مجلس با آماده‌سازی طرحی خواستار حذف اعدام برای این گروه از قاچاقچیان مواد‌مخدر هستند كه یك فوریت آن در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.  وی با بیان اینكه در حال حاضر مشكلات بسیاری در حوزه مبارزه با مواد‌مخدر وجود دارد، تصریح كرد: به‌رغم سال‌های متمادی تلاش در جهت تشدید مجازات قاچاقچیان مواد‌مخدر در هر سطح و به هر شكلی، اما تاكنون موفقیتی در جهت كاهش آمار و ارقام توزیع مواد‌مخدر و تعداد معتادان حاصل نشده است؛ ضمن اینكه تعداد معتادان و جرم و جنایت نیز روز به روز افزایش پیدا كرده است.

بختیار افزود: طبق مطالعات صورت گرفته توسط نمایندگان مجلس و برگزاری جلسات مختلف كمیسیون قضایی این نتیجه حاصل شد كه می‌توان برای افرادی كه به طور غیرعامدانه و بدون استفاده از سلاح گرم وارد فعالیت‌هایی سوئی همچون قاچاق مواد‌مخدر شدند، مجازات دیگری را در نظر گرفت و برخوردهای متفاوتی را با این افراد داشت؛ یعنی مجازات اعدام را برای این افراد تبدیل به مجازات حبس بدون تخفیف كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha